Carvendo Advies: Winterbanden kopen waar moet je op letten?

Rijden in de winter in Nederland kan onvoorspelbaar zijn. Sneeuw, ijzel of gewoon natte en koude wegen vragen om extra aandacht. Daarom zijn winterbanden een echte aanrader voor je veiligheid én rijcomfort.

Rijden in de winter in Nederland kan onvoorspelbaar zijn. Sneeuw, ijzel of gewoon natte en koude wegen vragen om extra aandacht. Daarom zijn winterbanden een echte aanrader voor je veiligheid én rijcomfort. Bij temperaturen onder de 7°C bieden ze een betere grip, kortere remwegen en meer stabiliteit dan gewone zomerbanden.

Wat maakt winterbanden zo speciaal?

Het geheim zit hem in het zachtere rubber en het diepe profiel met lamellen. Hierdoor wordt sneeuw en water beter afgevoerd en houdt de auto beter contact met de weg. Let bij de aanschaf op een profieldiepte van minimaal 4 mm en zoek naar het 3PMSF-symbool (de sneeuwvlok) voor optimale prestaties.

Hoewel winterbanden in Nederland niet verplicht zijn, kan het bij reizen naar het buitenland wél nodig zijn. Denk aan Duitsland, Oostenrijk of Zwitserland: daar zijn winterbanden bij winterse omstandigheden vaak verplicht. Check dus altijd de lokale regels voordat je vertrekt.

Carvendo-tip: kies winterbanden die passen bij jouw rijstijl en auto, en laat je adviseren door een expert. Zo weet je zeker dat je met een gerust hart de weg op kunt, ongeacht het weer. Veiligheid én rijplezier gaan hand in hand!

Zo maak je je auto winterklaar ->
Bestel winterbanden ->

Waar moet je op letten bij het kiezen van winterbanden?

Profiel en Lamellen

Winterbanden hebben een dieper profiel met meer lamellen dan zomerbanden. Deze zorgen voor betere grip op sneeuw en waterafvoer bij natte omstandigheden.

Rubbersamenstelling

Een zachtere rubbersamenstelling zorgt ervoor dat de band flexibel blijft bij lage temperaturen, wat bijdraagt aan betere grip.

Bandenmaat en Snelheidsindex

Zorg ervoor dat de bandenmaat en snelheidsindex overeenkomen met de specificaties van je voertuig. Dit staat meestal vermeld op de zijkant van je huidige banden.

EU Bandenlabel

Controleer het EU-bandenlabel voor informatie over rolweerstand, grip op nat wegdek en geluidsniveau. Dit helpt je bij het maken van een geïnformeerde keuze.

Prijs-kwaliteitverhouding

Bepaal je budget en zoek naar banden die een goede balans bieden tussen prijs en prestaties. Goedkopere banden kunnen aantrekkelijk zijn, maar zorg ervoor dat ze voldoen aan de veiligheidsnormen

Vergelijking van populaire winterbandenmerken

Op basis van recente tests en beoordelingen hebben we enkele winterbandenmerken vergeleken:

Merk en ModelPrijs (vanaf)Grip op SneeuwDuurzaamheidComfortWegliggingOpmerkingen

Goodyear UltraGrip 9+

Prijs vanaf €100

Grip op sneeuw: ⭐⭐⭐⭐⭐
Duurzaamheid: ⭐⭐⭐⭐
Comfort: ⭐⭐⭐⭐
Wegligging: ⭐⭐⭐⭐

Opmerking: Zeer goede grip op sneeuw, uitstekende remprestaties

Michelin Alpin 6

Prijs vanaf €110

Grip op sneeuw: ⭐⭐⭐⭐
Duurzaamheid: ⭐⭐⭐⭐⭐
Comfort: ⭐⭐⭐⭐
Wegligging: ⭐⭐⭐⭐

Opmerking: Langdurige prestaties, stille rit

Continental WinterContact TS860

Prijs vanaf €105

Grip op sneeuw: ⭐⭐⭐⭐⭐
Duurzaamheid: ⭐⭐⭐⭐
Comfort: ⭐⭐⭐⭐
Wegligging: ⭐⭐⭐⭐⭐

Opmerking: Beste prestaties op nat wegdek, stil

Pirelli Cinturato Winter

Prijs vanaf €95

Grip op sneeuw: ⭐⭐⭐⭐
Duurzaamheid: ⭐⭐⭐⭐
Comfort: ⭐⭐⭐⭐
Wegligging: ⭐⭐⭐

Opmerking: Goede grip, energiezuinig

Vredestein Wintrac

Prijs vanaf: €98

Grip op sneeuw: ⭐⭐⭐⭐
Duurzaamheid: ⭐⭐⭐⭐
Comfort: ⭐⭐⭐⭐
Wegligging: ⭐⭐⭐⭐

Opmerking: Goede grip op droog en nat wegdek

Beoordelingen zijn gebaseerd op recente tests en kunnen variëren per maat en voertuigtype.

Vergelijk alle winterbanden ->

Rijden in sneeuw; tips per Aandrijving

Stel je voor: je auto staat netjes op winterbanden, de sneeuw valt metershoog en de wegen zijn volledig wit. Hoe pak je dit aan, en wat doet je aandrijving met de grip en wegligging?

Voorwielaandrijving (FWD)

Bij een voorwielaangedreven auto komt het meeste vermogen via de voorwielen. Op sneeuw betekent dit dat je voorzichtig gas geeft, vooral bij optrekken of bochten nemen. Houd de snelheid laag en gebruik rustig remmen. Door het gewicht van de motor boven de aangedreven wielen heb je vaak betere tractie dan bij achterwielaandrijving. Bij bochten is het beter om zacht te sturen en geen plotselinge bewegingen te maken.

Achterwielaandrijving (RWD)

Een achterwielaandrijver op sneeuw is uitdagender. De aandrijving komt achter, waardoor de kans op doorslippen van de achterwielen groter is. Hier is het belangrijk om rustig op te trekken, eerder in een hogere versnelling te rijden, en bij uitglijden de auto met kleine stuurcorrecties te begeleiden. Bij een plotselinge gashand kan de achterkant uitbreken dan is het noodzaak om snel tegen te sturen, dus je voelt al snel het verschil met FWD.

Sperdifferentieel (bijvoorbeeld Alfa Romeo Q2)

Een sperdifferentieel helpt enorm op sneeuw door het vermogen beter te verdelen tussen de aangedreven wielen. Bij een Q2 in een Alfa Romeo wordt het wiel dat grip verliest afgeremd, terwijl het wiel met grip meer kracht krijgt. Dit zorgt voor betere tractie in bochten en bij accelereren, waardoor de auto stabieler blijft en je minder snel vast komt te zitten.

Vierwielaandrijving (AWD, Q4, Quattro)

Vierwielaandrijving is koning op sneeuw: het vermogen wordt verdeeld over alle vier de wielen. Dit geeft maximale grip bij acceleratie, remmen en bochten. Vooral bij diepere sneeuw of hellingen merk je het verschil: de auto blijft veel beter overeind en is minder gevoelig voor doorslippen. Let echter op: AWD helpt bij tractie, maar niet bij remmen – dus je moet alsnog op tijd remmen en afstand houden.

Carvendo-tip: ongeacht het type aandrijving, rustig rijden, anticiperen en de auto voelen zijn cruciaal. Winterbanden maken het verschil, maar ze zijn geen excuus om agressief te rijden. Door de juiste techniek te combineren met de juiste banden en aandrijving, wordt een witte weg opeens een stuk minder stressvol en juist een ervaring om van te genieten.

Rijden in slecht weer ->

Conclusie: Winterbanden en rijden in de sneeuw

De winter is aangebroken en je auto staat netjes op winterbanden, klaar om de eerste sneeuwbuien te trotseren. Maar hoe ga je het beste om met diepe sneeuw, gladde wegen en lastige omstandigheden? Bij Carvendo weten we dat het kiezen van de juiste banden slechts één onderdeel is van veilig rijden in de winter.

Allereerst speelt het type aandrijving van je auto een grote rol. Een voorwielaangedreven auto (FWD) heeft meestal een betere tractie op sneeuw dan een achterwielaangedreven auto, maar dat betekent niet dat je zonder zorgen kunt accelereren of door bochten kunt sturen. Rustig optrekken en anticiperen op bochten zijn hier cruciaal. Bij achterwielaandrijving (RWD) ligt het extra opletten op de loer: kleine stuurcorrecties zijn essentieel om niet weg te glijden bij het optrekken of in bochten.

Wie een AWD-, Quattro- of Q4-systeem heeft, heeft vaak een geruststellend voordeel: het vermogen wordt over alle wielen verdeeld, waardoor je veel meer grip hebt in diepe sneeuw of op steile hellingen. En dan is er nog het sperdifferentieel, zoals het Alfa Romeo Q2-systeem, dat vermogen naar het wiel met de meeste grip stuurt. Dit kan een wereld van verschil maken bij bochten of accelereren op gladde wegen, maar zelfs dan blijft voorzichtigheid geboden.

Wat voor welk type aandrijving je ook hebt, de basisregels blijven hetzelfde: houd altijd voldoende afstand, rem op tijd, accelereer rustig en anticipeer op onverwachte situaties. Winterbanden verbeteren je grip en korten je remweg, maar geen enkele band kan agressief of onvoorzichtig rijden compenseren.

Bij Carvendo helpen we je graag met deskundig advies, zodat je de winter veilig tegemoet kunt treden. We kijken samen naar jouw type auto, rijstijl en omstandigheden.

De airco in de winter ->

Andere interessante artikelen

Nieuwe 52% heffing op auto’s van de zaak: wat er gaat veranderen

Lees meer ->

Marge auto of BTW auto: waar let je op bij de aankoop van een tweedehands auto?

Lees meer ->

Goed onderhoud is zorgeloos auto rijden

Lees meer ->