Verschillende types verlichting
Xenonverlichting
Vanaf begin jaren 2000 werd Xenon de nieuwe standaard in luxeauto’s. Het felle, blauwige licht komt uit een gasontlading in plaats van een gloeiende draad. Xenon produceert veel licht, met een brede bundel en een goed zicht op nat asfalt iets waar halogeenlampen moeite mee hadden. De nadelen? Xenonlampen worden minder fel naarmate ze ouder worden, ze hebben soms tijd nodig om op volle kracht te komen en de ballasten en ontstekers kunnen duur zijn als ze kapotgaan. Toch blijft Xenon een grote stap vooruit vergeleken met traditionele verlichting.
LED-verlichting
LED is inmiddels de nieuwe norm. Ze zijn zuiniger, feller en gaan vaak een autoleven lang mee. Het licht is helder wit, wat het zicht vergroot en vermoeidheid vermindert. Bovendien kunnen LED’s nauwkeurig worden aangestuurd, waardoor geavanceerde systemen zoals matrixkoplampen mogelijk zijn. Die schakelen automatisch segmenten van de lichtbundel uit wanneer er verkeer nadert, zodat jij grootlicht kunt houden zonder iemand te verblinden. Het nadeel? Bij defect moet vaak de hele unit worden vervangen, wat kostbaar kan zijn.
Laserverlichting
De nieuwste generatie, te vinden in topmodellen van BMW, Audi en Mercedes, is laserlicht. Lasers vormen geen lichtbron op de weg zelf, maar worden gebruikt om een extreem sterke lichtbundel op een fosforlens te projecteren. Het resultaat is een ongekend fel en ver reikend licht dat tot honderden meters verderop de weg verlicht ideaal voor snelweggebruik. Het systeem schakelt automatisch terug om verblinding te voorkomen. De nadelen zijn vooral de kosten en complexiteit. Laserlichten zijn duur in aanschaf en reparatie, en daarom nog niet wijdverspreid.
Voor bestuurders betekent dit dat je lichtkwaliteit sterk afhangt van de techniek in je auto én van hoe je die techniek gebruikt. Een krachtige LED- of laserbundel is nutteloos als je achterlichten bij schemer uitstaan of als je mistlampen anderen verblinden. Verkeerd afgestelde lampen vooral bij Xenon of LED zijn bovendien berucht bij de APK en kunnen tot afkeuring leiden.