Waarom plug-in hybrides nu zoveel discussie oproepen

Plug-in hybrides zijn misschien wel de meest besproken auto’s van dit moment. In theorie zijn ze briljant: je rijdt elektrisch in het dagelijks leven, met 100 kilometer elektrische range kom je daar prima mee weg. Maar wat speelt er nu?

Plug-in hybrides zijn misschien wel de meest besproken auto’s van dit moment. In theorie zijn ze briljant: je rijdt elektrisch in het dagelijks leven, met 100 kilometer elektrische range kom je daar prima mee weg, en alleen voor de lange stukken heb je de verbrandingsmotor nog als backup. Maar zoals bij veel autotechniek theorie en praktijk liggen vaak verder uit elkaar dan fabrikanten en beleidsmakers willen toegeven.

Wat blijkt er nu aan de hand?

heel veel plug-in hybride rijders laden helemaal niet consequent op. En dan verandert zo’n zuinig concept dus gewoon in een auto met benzinemotor die kilo’s aan batterij en elektromotor meezeult zonder functie. In Duitsland wordt nu al hardop gezegd: dan moeten we maar gaan afdwingen dat mensen wél opladen. Minder vermogen als straf. Auto dempen qua prestaties. Het idee dat de auto jou corrigeert. En dat voelt eerlijk gezegd heel oncomfortabel. Zo willen wij niet dat mobiliteit wordt.

Intussen komt het CBS met cijfers dat fijnstof in Nederland wél gedaald is de afgelopen tien jaar. 16 procent minder zelfs. Maar dat is dus vooral dankzij betere motoren en roetfilters. Niet door plug-in hybrides. Sterker nog: volgens diezelfde CBS data stoten plug-in hybrides gemiddeld zelfs meer fijnstof uit dan diesels (0,027 gram per km vs 0,025). Omdat ze zwaarder zijn. Omdat banden sneller slijten. Omdat ook remstof gewoon keihard fijnstof is. En dat is iets wat heel veel consumenten niet weten: EV’s en hybrides stoten óók fijnstof uit, niet alleen uit de uitlaat maar door massa en mechanische slijtage.

Hierdoor gaat het mis

En precies hier gaat het wat ons betreft mis in hoe dit soort concepten bedacht worden. Het ligt niet aan consumenten. Het ligt aan het feit dat er techniek gebouwd wordt waar niemand om vroeg, die alleen op papier werkt en vervolgens in Brussel wordt geaccepteerd als succes voor regelgeving maar waar in real life de rijder zo snel mogelijk alle “zuinige features” uitzet, want het werkt niet prettig, kost moeite, past niet bij gedragspatronen, of levert gewoon te weinig voordeel op.

Bij Carvendo geloven we niet in straffen om gedrag af te dwingen. Wij geloven dat de autoindustrie moet luisteren naar mensen. Bouw auto’s die intuïtief, logisch en comfortabel duurzaam zijn. Niet iets waar je mee gestraft wordt als je het “niet goed doet”. Je moet duurzame techniek willen gebruiken omdat hij fijner, eenvoudiger en menselijker is. Niet omdat je bang bent voor beperkingen of sancties.

De kern van het probleem

Mochten dit soort restricties en strafsystemen tóch realiteit gaan worden in toekomstige hybrides of EV’s, dan gaat het volledig de verkeerde kant op. Want consumenten zullen deze auto’s simpelweg niet kopen. Mensen willen een auto kunnen aanpassen naar hun eigen gebruik. Dat is logisch: een auto kost enorm veel geld, en het is letterlijk een verlengstuk van jezelf. Je wilt iets kopen wat betaalbaar is, zuinig, prettig, logisch en makkelijk werkt. Als fabrikanten op druk van Brussel producten gaan bouwen die tegen de consument in werken, dan gaan consumenten óf manieren zoeken om het te omzeilen óf ze kopen het gewoon niet. En dan werkt het idee dus helemaal niet.

Dat is de kern van het probleem. Niet de consument. Maar productontwikkeling die losstaat van echte behoefte. Innovatie moet mensgericht zijn. Niet opgelegd. Dat is waar de industrie zichzelf opnieuw moet uitvinden. En dat is het pad dat wij bij Carvendo willen kiezen.

Bekijk hybride auto's ->

Andere interessante artikelen

De beste hybride coupés stijlvol, efficiënt en spannend

Lees meer ->