Toyota: de rots in de branding van betrouwbaarheid
Zeg je Toyota, dan hoor je vaak hetzelfde: “Er is geen merk betrouwbaarder.” Het is een reputatie die de Japanners zorgvuldig hebben opgebouwd, en die door miljoenen tevreden klanten wereldwijd wordt bevestigd. Ik kan daarover meepraten: ik heb zelf jaren gewerkt voor dit merk, en heb van dichtbij gezien hoe Toyota zijn naam waarmaakt.
En ja, Toyota is enorm betrouwbaar. Maar ook bij Toyota kan er iets stukgaan, want een auto blijft een technisch product. Het verschil zit hem in de manier waarop Toyota zijn auto’s ontwikkelt. Waar veel merken uitgaan van “goed onderhoud door de klant”, vertrekt Toyota juist vanuit het tegenovergestelde: ze testen hun modellen alsof de bestuurder géén zin heeft in onderhoud. Systemen worden ontworpen om misbruik, uitstel of verwaarlozing beter op te vangen. En dat zie je terug in de praktijk.
Ik herinner me een klant die zijn Toyota Carina met ruim 300.000 kilometer kwam inruilen. In al die tijd had hij slechts één keer een radiateur moeten vervangen. De rest was regulier onderhoud. Het was voor hem geen twijfel: hij kocht gewoon weer een Toyota. Dát zegt veel over het vertrouwen dat mensen in dit merk hebben.
De Yaris is hét schoolvoorbeeld van onverwoestbaarheid, en de hybride systemen van Toyota hebben hun sporen ruimschoots verdiend. Waar sommige fabrikanten nog worstelen met de levensduur van accu’s, laat Toyota al jarenlang zien dat hun hybrides bestand zijn tegen intensief gebruik, zonder verrassingen.
Maar, en dit is de andere kant van het verhaal, betrouwbaarheid is niet alles. Waar je een Toyota-rijder zelden over hoort, is de beleving: hoe is de wegligging, hoe is het stuurgevoel, hoe betrekt een Toyota je bij het rijden? Feit is dat veel Toyota’s briljant zijn in het dagelijks leven, woon-werk, boodschappen, kinderen ophalen. Ze doen alles zonder morren en zonder verrassingen. Maar voor de liefhebber die zoekt naar spanning en dynamiek, zijn veel modellen eerder functioneel dan meeslepend.
Dat verandert zodra je kijkt naar de sportieve divisie: de GR Yaris is het ultieme bewijs dat Toyota wél degelijk weet hoe je emotie in een auto stopt. Maar daar zie je ook meteen het logische gevolg: rijders die hun Toyota tot het uiterste pushen, ontdekken dat zelfs een Toyota grenzen heeft. Net als bij de Avensis D4D 177 pk diesel, ooit razend populair bij leaserijders, die in de praktijk nogal eens terugkwam met een kapotte EGR-klep of zelfs een versnellingsbakprobleem.
Kortom: Toyota is een merk dat betrouwbaarheid tot kunst heeft verheven. Met goed onderhoud gaan ze eindeloos mee, en tegenwoordig met 10 jaar fabrieksgarantie hebben ze misschien wel het sterkste argument in handen van de hele markt. Maar betrouwbaarheid betekent bij Toyota vaak ook voorspelbaarheid, en wie zoekt naar emotie, passie of extreme rijbeleving, zal bij andere merken sneller zijn hart verliezen.